«Кольорові миші» Л. Костенко аналіз (паспорт твору)

Вірш «Кольорові миші» Ліни Костенко — це філософська поезія про протиставлення індивідуальності та стандартизації. Аналіз твору допоможе скласти літературний паспорт.

«Кольорові миші» аналіз (паспорт) твору

Автор: Ліна Костенко

Рік написання: 1989

Рід літератури: лірика

Жанр: філософська поезія

Лірика: філософська

Збірка: Давно

Тема: зображення давніх часів, коли людей страчували за будь-яке чаклування, та звинувачення Анни в тому, що вона з багряного листя робить мишей.

Ідея: засудження тих, хто за індивідуальність, творчу думку переслідує людину, звинувачує і виносить вирок на страту.

Основна думка: кожна людина, навіть якщо вона ще маленька, — то неповторна індивідуальність, особистість. І шлях кожної людини — то ще й шлях до самоствердження.

Художні засоби «Кольорові миші»

Повторення: «кажу… кажу…»; «коли…, коли…»

Епітети: «розлючений сусід»; «багряне листя»; «осіннє сонце»; «голі клени»; «сірий день»

Метафори: «чаклунка збила … з пуття», «кіт залив … вирок»

Композиція «Кольорові миші»

Події минулого (шістсот якийсь рік) переносять читача у сучасність — переслідування інквізицією (судом) індивідуальності людини, її неординарної поведінки, мислення, творчості.

Експозиція: знайомство читача з давнім минулим, коли «…розважали стратами юрму…, палили відьом … і не знали до пуття наук».

Зав'язка: сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей.

Розвиток дії: суд над Анною.

Кульмінація: напруженість Анни в очікуванні вироку.

Розв'язка: з'явився кольоровий кіт, який залив, викладений на папері вирок чорнилом.

«Кольорові миші» головні герої

Анна — 10-річна дівчинка. Дівчинку вважають чаклункою. Насправді Анна — неповторна творча особистість.

Сусід — антипод Анни. Він — дорослий чоловік, але боїться дівчинки, його лякає її незвичність, оскільки він сам напрочуд ординарний, пересічний та сірий.

Сусід символ обмеженості світогляду, примітивності, буденності. А Анна символ неординарності й неповторності життя.

Художній аналіз твору

У творі йдеться про дівчинку Анну з «шістсот якогось року», яку судять у Вишгороді за дивний «гріх»: з багряних кленових листочків «вона робила … кольорові миші», як повідомляє суд сусід-скаржник.

Змальована кількома колоритними штрихами сцена суду оголює суть конфлікту й морального змісту вірша: зіткнулися неповторність і стандарт.

Власне, дівчинку Анну судять за те, що вона — з її незрозумілою для оточення яскравою фантазією — не така, як усі.

Фантастичне закінчення вірша змушує задуматися про вічні істини, про нас самих, нашу здатність протистояти уніфікації і насиллю над індивідуальністю.

Питання до твору

У якому місті відбуваються події твору? у Вишгороді

Як звати головну героїню твору? Скільки їй років? Анна. Їй 10 років

Що було матеріалом для виготовлення кольорових мишей? жовті і сухі листки

Коли відбуваються події у вірші «Кольорові миші»? у шістсот якомусь році

У вірші Ліни Костенко «Кольорові миші» часто повторюється слово «сірий», тому що...? авторка хотіла наголосити на буденності й одноманітності життя