"Федько-халамидник": художні засоби твору

"Федько-халамидник" — оповідання українського письменника Володимира Винниченка. У цьому творі автор використовує різноманітні художні засоби для створення яскравого та переконливого зображення життя дітей різних соціальних верств.

Контраст як основний художній прийом

В. Винниченка називали майстром контрастів. Контраст = антитеза = протиставлення — це стилістична фігура та авторський прийом, який письменник використовує в кожному своєму творі.
У оповіданні "Федько-халамидник" автор не просто епізодично використовує протиставлення, а часто будує на них увесь твір. Ці контрасти є тлом для зображення подій, ситуацій та характерів.
Перед нами два світи, два полярні табори:
Характери хлопців — теж повна протилежність. Федько показує відвагу, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність та кмітливість у нерівній боротьбі зі стихією. Натомість Толя виявляє малодушність, слабкість, пещену панську дитину, яка чекає поразки.

Пейзаж як діючий персонаж

Досить оригінальні у Винниченка картини природи. Здебільшого описи природи в оповіданні подаються відповідно до душевного стану героїв. Пейзаж — не просто тло, а теж діючий персонаж, який перебуває в цілковитій залежності від настроїв людини.
Письменника не цікавить естетична роль пейзажу, для нього важливими є лише емоції, які викликає цей опис.

Художні порівняння

В оповіданні використовуються численні порівняння:

Метафоричні образи

У творі присутні яскраві метафори:

Мова твору

Притаманні твору:
Основна роль художніх засобів не «прикраси», а яскраве, образне і точне відтворення життєвих явищ.
Вчинок Федька — дійсно благородний, не кожен дорослий зважиться на подібне. Єдиний раз у житті доводиться Федькові сказати неправду, врятувавши цим (вже вдруге) боягуза Толю. За героїзм хлопчик розплатився своїм життям.
Розв'язка дає змогу говорити ще про одну ознаку творчої манери Винниченка: несподіваність завершення оповідання чи новели. Таким зображенням фіналу письменник подібний до композитора.
Останнім штрихом в оповіданні до зображення трагедії є важлива деталь. Похорон Федька, хлопчаки плачуть, проводжаючи товариша в останню дорогу, а Толя спостерігає з вікна, адже ж "цікаво подивиться, як будуть ховати Федька-халамидника". І вже коли процесія зникає з виду, Толя "перекрутився" на одній нозі і побіг гратися з чижиком.