«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз (паспорт твору)
Аналіз оповідання «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» Ігоря Калинця допоможе зрозуміти основні ідеї твору, його композицію та художні особливості.
«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» аналіз (паспорт твору)
Автор: Ігор Калинець
Жанр: «трохи казка» (І. Калинець)
Тема: зображення фантастичної істоти — хлопчика-фігурки (Ха-еФ), який намагається самоствердитися серед людського оточення і довести свою зверхність над ним.
Ідея: засудження хвалькуватості, надмірної впевненості в собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.
Основна думка: прагнення самоствердитися в житті, бути незалежним; людина повинна завжди покладатися на власні сили, розум, а не сподіватися на щось фантастичне, казкове.
Сюжет «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»
Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю людину-фігурку, яка оживає. Ця істота живе спочатку у Ганнусі, потім у Соломійки, Богданка; кожному з них вона написала свій життєпис.
Ха-еФ, таке коротке ім'я фігурки, хоче, щоб його хвалили, поруч з його зображенням ставили знаки ?, !, обводили різнокольоровими олівцями.
Так у житті школярів з'являється фантастична істота — хлопчик-фігурка, який повсякчас намагається бути задоволений собою.
Композиція «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»
Експозиція: Ганнуся намалювала на запотілому склі вікна трамваю «людинку» — хлопчика-фігурку, якому дозволила потрапити до власного учнівського ранця.
Зав'язка: Ха-еФ виконує завдання замість Ганусі, Соломійки, Богданка.
Кульмінація: Ганнуся, Соломійка, Богданка розповідають усім у класі про існування Ха-еФ.
Розв'язка: Ха-еФ обіцяє написати кожному учневі свою біографію («Тільки істота, що задоволена собою, може це зробити» — запевнив він на цілий клас»)
Елементи фантастики у творі
Головні герої твору
Ха-еФ (Хлопчик-фігурка): головний герой, фантастична істота, яка ожила з малюнка. Він самовпевнений, хвалькуватий, але в той же час готовий допомагати іншим.
Ганнуся: дівчинка, яка намалювала фігурку на вікні трамваю. Вона перша познайомилася з Ха-еФ і дозволила йому жити у своєму ранці.
Соломійка: дівчинка, якій Ха-еФ допоміг написати життєпис. Вона була вдячна фігурці за допомогу.
Богданко: хлопчик, який грав з Ха-еФ у комп'ютерні ігри. Він перший признався, що життєписи писав Ха-еФ.
Основні теми твору
Самоствердження: Ха-еФ намагається довести свою важливість та здатності
Допомога іншим: фігурка пише життєписи для різних дітей
Хвалькуватість: автор засуджує надмірну впевненість у собі
Фантазія та реальність: твір показує межу між фантастичним та реальним світом
Навчання та розвиток: важливість власних зусиль у навчанні
Художні особливості твору
Фантастичні елементи: оживання малюнка, існування планети Хвигурія
Гумор: автор використовує легкий гумор для розкриття серйозних тем
Діалоги: життєві розмови між персонажами
Символіка: Ха-еФ символізує надмірну впевненість у собі
Мовні особливості: використання дитячої мови та фантастичних назв
Питання до твору
Хто намалював незвичайного хлопчика? Ганнуся
Хто перший признався, що життєписи писав Ха-еФ? Богданко
Скільки життєписів написав Ха-еФ? Три
Чому Богданко вирішує видрукувати Ха-еФа на принтері? Бо почув від тата про комп'ютерний вірус, що поїдає всі програми
Як Ха-еФ зійшов із трамвайного вікна? Відклеївся
Як Ганнуся з Соломійкою розв'язали проблему з Ха-еФом? Вони поклали аркуш з малюнком у портфель Богданка
Хто перший попросив позичити Ха-еФа? Соломійка
Значення твору
«Хлопчик-фігурка, який задоволений собою» — це повчальний твір, який навчає дітей цінувати власні зусилля та не покладатися на зовнішню допомогу. Автор показує, що справжнє самоствердження приходить через власну працю та зусилля, а не через хвалькуватість та надмірну впевненість у собі.
Твір також розвиває дитячу фантазію, показуючи, як можна поєднувати фантастичні елементи з реальними життєвими ситуаціями.